Höstblåsor!

Ja då har jag haft rätt igen!!Fan! Jag har ju varit hemma ganska mycket den senaste tiden med mina sjuka barn..när jag äntligen var tillbax på jobbet för 2v sen så sa alla vad skönt att dom är friska igen osv..då säger jag att jag dom blir väl sjuka lagom till midsommar!! Och vad är dom nu?? Jo sjuka och i morgon är de midsommar..Gud vad jag hatar att ha rätt.

Här kommer lite info till er som inte vet vad höstblåsor är för nåt.

Sjukdomsinformation om höstblåsor

Höstblåsor är en beskedlig och ofarlig virusinfektion som brukar uppträda i smärre epidemier med några års intervall. Den drabbar främst barn under 10 år och brukar uppträda på daghem och liknande institutioner. Sjukdomen ses vanligen mot slutet av sommaren eller tidig höst.

Orsakande mikroorganism, smittvägar och smittspridning

Sjukdomen orsakas av ett s.k. coxsackievirus. Man blir smittad genom nära kontakt med redan sjuka, som utsöndrar virus via näsa och svalg. Möjligen kan smitta också ske via avföringen. Smitta sker inte via föda eller vatten.

Inkubationstiden anges vara 3-5 dygn.

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Sjukdomen brukar ge måttlig feber, 38-39ºC. Typiskt för sjukdomen är blåsorna. I munnen på läppar, kinder, tunga och gom och framför allt baktill i svalget kan man se små fläckar och blåsor, som brukar brista och bilda ytliga sår. Även på händer och fötter kan blåsor uppträda, även dessa kan ofta brista och ge små sår. Sjukdomen är helt godartad och de flesta har tillfrisknat inom en vecka.

Diagnosen ställs utifrån typiska symtom och eventuell virusisolering.

Allmänt förebyggande åtgärder

Det finns inget vaccin mot sjukdomen, och den är svår att förebygga.

Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott

Sjukdomen är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen, och några särskilda smittskyddsåtgärder är inte motiverade.

Kommentarer

Det är direkt vilseledande att kalla denna tämligen vanliga barnsjukdom för mul- och klövsjuka. Trots symtom från händer, fötter och mun har sjukdomen höstblåsor ingenting med denna allvarliga djursjukdom att göra. Också benämningen hand-, fot- och munsjuka bör undvikas, eftersom många då förväxlar tillståndet just med mul- och klövsjuka.

I medicinskt språkbruk kallas sjukdomen också vesikulös stomatit. Men även denna benämning bör undvikas, eftersom den kan förväxlas med djursjukdomen vesikulär stomatit.



Lite info för er som funderar eller/och är intresserad..

kram













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0