Öka ämnesomsättningen!

 
 
  
Rör på dig och öka omsättningen

Om du verkligen vill sätta fart på ämnesomsättningen är det bara att ta i. Motion och hårt fysiskt arbete är nämligen den mest effektiva metoden.

Muskelarbete är den faktor som ger de största variationerna i energiomsättningen under loppet av ett dygn. Orsaken är att ämnesomsättningen vid hårt fysiskt arbete och motion kan mångdubblas. Ju tyngre du är, desto fler kalorier förbränner du.

Hur många kalorier du förbränner beror på olika faktorer såsom hur länge aktiviteten varar, hur intensiv den är, yttre omständigheter och som sagt din egen kroppsvikt. Siffran kan svänga mellan 5 och 20 kalorier i minuten!

Det kan förbrännas stora mängder kalorier vid relativt lätt arbete men har du bara begränsad tid till ditt förfogande är det högintensiva aktiviteter som snabb löpning, crawl i raskt tempo och längdskidåkning som verkligen ger resultat.

Även om siffrorna bara är vägledande och kan variera både upp och ner kan du lugnt utgå ifrån att motion får dig att förbränna minst det angivna antalet kalorier, eftersom det inte bara är under själva motionen du förbränner massor av energi.


 
  

Vanlig gång: 5 kcal/min
Snabb gång: 8 kcal/min
Trädgårdsarbete: 8 kcal/min
Joggning: 11 kcal/min
Cykling(ca 20 km/h): 11 kcal/min
Bröstsim i lugn takt: 11 kcal/min
Vanlig löpning: 11 kcal/min
Frisim: 14 kcal/min
Snabb löpning: 17 kcal/min
Snabb gång i trappor: 17 kcal/min
Löpning, skidåkning, cykling m m på elitnivå: över 20 kcal/min

   
      
Ja kanske ni blir inspererad och motiverad till ett sundare liv?? eller svar på lite funderingar som ni haft.Hur mycket man kan förbränna osv..

kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0