Wii fit!

 Nintendo Wii fit

Få fart på familjen - framför tv:n!

Vad gör man med en familj som vägrar släppa tv-rutan med blicken? Svar: Man skaffar en personlig tränare till sin tv!

På 1900-talet gympade man med Jane Fonda i tv:n. Nu finns en ny, upphottad gympaledare att träna med. Nintendos tv-spel Wii Fit är lekledare, personlig tränare och sparringpartner i ett och samma paket.

Wii Fit används tillsammans med en trådlös balansbräda, som känner av hur du använder benen och balansen, och en handkontroll som också är en stegräknare. I tv-spelet ingår yogaövningar, aerobics, backhoppning, skräddarsydd styrketräning, boxning och att gå på lina. Kort sagt: hela kroppen får sitt. Man kan välja nivåer från nybörjare till avancerad. Den som fuskar får skäll eftersom brädan obarmhärtigt avslöjar om man inte tar i tillräckligt hårt eller rör sig tillräckligt fort. Gör man rätt får man glada tillrop och applåder.

Sexåringen ger sig raskt ut på en joggingtur, ivrigt påhejad av en tecknad joggingkompis. Turen går genom animerade parker, förbi vattenfall och lösspringande hundar. Plötsligt har dottern travat 3,5 kilometer utan att visa en endaste sur min. Fantastiskt! Dagen efter tar hon en ny tur plus att hon rockar rockring tills kinderna glöder.

Själv provar jag styrketräning och step up. "Min" PT, personliga tränare, visar pedagogiskt hur övningarna ska göras och jag apar efter. Brädan avslöjar direkt om jag tappar balansen eller gör fel. Jag gör armhävningar på brädan i samma takt som PT:n, det känns som om pinan pågår i en evighet. Min petiga PT är nöjd med min prestation. Hon erbjuder mig ett skräddarsytt träningsprogram för att jag ska få mer muskelmassa. Och att hålla koll på min för höga BMI-kurva. Men lek lockar mer än siffror och allvar, så jag väljer att nicka lite bollar, vilket är jobbigare än det låter. Bra bålträning är bara förnamnet.

Sambon vägrar "hänga med" på ett yogapass (man kan alltså göra övningarna parvis) men kastar sig våghalsigt ut i slalombacken i stället. En timme senare stånkar och stönar han fortfarande framför tv:n - utan att ha en tanke på att han motionerar.
Efter första helgen tillsammans med 2000-talets Fonda är vi ömma och stela, men nöjda. Vi har skrattat, svettats och bränt rekordmånga kalorier. Och vi kan äntligen säga att vi har tillbringat en hel helg framför tv:n med gott samvete.

Bedömning:

Bra träning: JA
Svår att använda: NEJ
Träningsvärk: JA
Roligt: JA
För hela familjen: JA
Betyg: MMMM


Tips till några tv älskande familjer?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0