Barn (långt)

Igår ringde vi till barn och frågade hur länge grabbarna skulle vara medtagna efter magsjukan osv..Hon svarade inte utan frågade om vi varit till bvc och tagit nån vikt ifall dom gått ner i vikt!?
Nej vi har inte varit till bvc och tagit nån vikt klart dom gått ner i vikt!!Dom har spytt och lös i magen i snart 4dagar äter och dricker dåligt klart dom har gått ner..

Då fick jag till svar att är du orolig så du vill komma hit på jouren?
Nä jag vill ha råd, och se hur ni ser på saken som kan de här med prematurer..

Vi fick iaf en tid vid 15 (kl var då 14.10) in med alla i bilen ringde till farmor som kom och mötte oss på sjukhuset så hon kunde vara med dom stora grabbarna nere i ljusgården.

Väl uppe får vi ta vikt och temp (15.30)
kommer inte ihåg exakta vikten men  Max 6.100gr 37,4 i temp
Emil 4.600gr 37,7 i temp.

sen får vi vänta på läkaren i ett rum han kommer (16.15) han undrar hur dom var som prematurer lyssnar på hjärtat och lungor sen inget mer.

Jag frågar om dom kan få ont i njurarna eller nånstanns om dom inte kissat på 1dygn eller mer som Emil inte gjort!
Nej de TROR jag inte svara han!!!

Klart man kan få ont tänker jag men säger inget tycker bara att killen inte har nån koll.för jag menar om man inte kissar så borde de ju bli bakterier som kan gå till njurarna eller?? lika som med UVI??

Sen säger killen att han ska gå och höra med sin överläkare!!Skit oxå fick vi en som går på utb...ååå

vi väntar med barn som itne är så nöjda som slumrar till lite då och då..och tänker på farmor som sitter nere och väntar med våra två stora hulliganer.

Sjuksyster E kommer in med kaffe saft och skorpor till oss och smörgåsrån med smör på till grabbarna tusen tack hon är underbar..även när vi låg på neo:))

kl17.40 kommer läkaren in och frågar oss om nån informerat oss om vad som kommer hända??
Nej de är väl de du ska göra? därför vi suttit och väntat på dig?!

Då säger han att vi ska få ett rum nere på barn och att vi ska sonda grabbarna med vätskeersättning.
För dom är lätt uttorkade,

Vi går först ner till farmor och dom stora grabbarna och säger att dom får följa med henne hem och sova.
Då säger Per men de är väl lag på att gå i skolan??
OHH duktiga killen:))<3<3 Men jag förklara att ibland blir de så här och de är OK.

i går upp och träffar våra sjuksystrar usk mm från NEO.
Ska sätta sond på Emil vilket inte går så lätt,de tar stopp dom får inte ner sonden helt han tuggar fradga blir röd/bl och käpar för luft kvider stakarn gjorde så ont i mig..ville bara ta han därifrån:(( till slut så tar jag upp honom och bara håller honom..

Ja han får vila lite lill gubben säger dom så provar vi m Max.
Mne först hämtar dom mindre sondar (tack och lov) Stefan vägrade hålla grabbarna..nä då svimmar jag säger han!!
Så jag tar Max i famnen och de går bra att sätta sonden!
Lika med Emil sen vi sätter sonden när han är upprätt i famnen.

VI sondar själva men Emil var inte så nöjd grät och böka stakarn:(

Vi sondade Max 300ml (75ml/tim)
Emil 250ml (63ml/tim)

Men efter att vi sondat i 2tim så kommer dom på att vi ska ta prover. kolla hur slaterna är vätskan osv..som dom gör på alla som haft magsjuka så dom ser hur uttorkade dom är osv?

Jag frågar varför dom inte gjorde de uppe när vi träffade läkaren?? De undrade dom oxå?

Grabbarna var så duktiga dom fick varsitt litet gosedjur:))

Proverna var bra inte alls som dom trott:)) så vi skulle få åka hem när vi sondat klart OM grabbarna itne kräktes upp nåt.

Dom fick behålla allt men under tiden så gick ju klockan så vi åkte inte hme förrens 00.10 då plockade vi ihop våra saker och åkte hem..Emil blev nöjdare hemma go plutten.

IDAG
Så tycker jag itne att jag märker nån positiv skillnad:(( men  dom är kanske medtagen sen igår så vi hoppas  att morgon dagen är bättre även Stefan börjar ju jobba i morgon.
Dietisten ringde oxå och sa att vi måste försöka få i emil mer energi!!You think??
Jag sa att så fort dom börjar ätta igen(mer än några skedar) så kan vi börja ha duocal i gröten osv..Men hon tyckte vi skulle börja idag!
JAg förklarade att förr så slutade dom ju att äta m duocalen..tänk om de blir så igen.osv..
är de inte bättre att dom äter de lilla dom äter nu ist för ingeting om jag börjar m duocalen?  men vi hade en diskution men vi var itne överrens.men som vanligt så gör jag som jag vill.

Klart jag vill att dom ska gå upp NU i vikt hels i GÅR men vill inte att dom slutar äta pga duocalen:((
Dietisten sa oxå att de är lätt kritiskt för Emil om han inte går upp snarast:( I KNOW

Så nu kämpar vi på med allt vätska och mat.

NÅN som har tips på nått dom kan äta för att öka bra i vikt?

PÅ fredag har vi en tid m Doktor H sen tidigare så vi får se är dom inte bättre då så blir vi inlagd:( dietisten skulle försöka vara med men hon kunde inte lova nåt.

Långt blev de sorry.

ciao

Kommentarer
Postat av: Helena

Oj, usch och fy! Låter hemskt jobbigt. Och riktigt dåligt att dom inte tog prover direkt! Ibland funderar man..

Håller tummarna på att dom börjar äta en massa mat! Några tips har jag väl kanske inte, inte som en fyrbarnsmamma redan vet iaf=D Men kan ju vara en idè att ha extra extra fett i maten kanske?

2011-03-02 @ 16:41:22
URL: http://familjenlever.blogg.se/
Postat av: Åsa Pettersson

Men fy vad jobbigt det låter. Hoppas det blir bättre fort med vikten..Håller tummarna, tänker på er!

2011-03-02 @ 19:20:52
Postat av: Helena

Det låter helt rätt i mina öron!=) Isa gillar pannkaka med grädde och sylt, kanske kan vara nåt? Håller tummarna på att dom ökar!



Ja den BUS:en va bra faktiskt, trots klibbigheten=) Men man får stanna hemma på kvällen helt enkelt=)

2011-03-02 @ 20:03:38
URL: http://familjenlever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0