Sirapslimpa

Här är receptet som jag lovade!


De här behöver du

50 gr smör/margarin
5dl filmjölk
50gr jäst (blå text)
2dl sirap (jag brukar använda brödsirap)
2tsk salt
6dl vetmjöl
6dl rågsikt


Smält 50 g smör och blanda med 5 dl filmjölk. Värm till fingerljummet, max 37 grader. Smula 50 g jäst i en bunke och tillsätt degvätskan, 2 dl mörk sirap och 2 tsk salt. Tillsätt 6 dl vetemjöl och 6 dl rågsikt lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och elastisk. Knåda in det sista mjölet för hand. Jäs i bunken under bakduk till dubbel storlek. Sätt ugnen på 200 grader. Baka ut degen till två limpor och lägg i mjölade brödkorgar alt. på en plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk till dubbel storlek. Grädda bröden i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte blir för mörka.

Eftersom jag inte alltid har tid att vänta på jäsning osv så jäste jag brödet i 20min i bunke och sen 20min på plåt;) Viktigt att lägga över brödet efter halva tiden för annars blir dom VÄLDIGT mörka och smakar bränt!

Super gott bröd alla i våran familj gillade de iaf:)

lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0