Brinner!

I går kom Per hem från skolan och berättade om båten som kantrat kapten som lämnat båten och simmat i land just nu var de 6 död de var över 4000människor ombord osv..

Sen prat han nåt om en brand och om familjen osv..

Per är en sån kille med MYCKET EMPATI han känner verkligen för människor och kan sätta sig in i deras situation, och tänka tänk om de var jag tänk om de var vi osv..

Så med honom gäller de att prata och säga konkter vad han ska göra om de skulle hända osv...
Jag är precis lika dan jag måste veta vart jag ska ta vägen/göra om de börjar brinna en mördare kommer osv..haha vet KNÄPPT men jag vill ha en lite plan i min skalle;)ÄVEN om man kanske inte alls gör så i en situation men so be it;)!

HATA MIG TYCK JAG ÄR KNÄPP ELLER ATT JAG SKRÄMMER MINA BARN I ONÖDAN ! MEN JAG SKULLE ALDRIG FÖRLÅTA MIG SJÄLV OM NÅT HÄNDE OCH JAG VET ATT JAG KUNNAT RÄDDA DOM OM JAG BARA TALAT OM HUR DOM SKULLE GJORT! IST FÖR ATT VARA RÄDD ATT SKRÄMMA DOM!

Så igår när Per satt och berätta och man så att han verkligen led med dom och att han förstog allvaret i de hela.
Så frågade jag att kommer ni ihåg hur ni gör om de börjar brinna här hemma??

Nja båda grabbarna ville ha en genom gång så då gjorde vi de.
tex
Eftersom dom sover uppe och vi nere,så är de ju en mardrömm att dom inte tar sig ner för trappen,

Så då har vi en plan som ser ut så här i korta drag, Dom stänger dörren mot trappen(om de går) håller varandra i händerna(inte lämnar varandra eller springer ifrån varann) och går ut på balkongen där vi kommer upp med stege.

Eller att de brinner både i trapp och balkong? då Går dom in i Pers rum och stänger dörren och öppnar fönstret så kommer vi dit med stege, (stegen står alltid upprest mot huset så vi inte irrar runt och letar den osv)

Sen om man kanske bara ser rök men ingen eld kan va svårt att andas!! Tröja över mun å näsa krypa efter golvet till dom olika platserna tillsammans!..

Jaja nu får ni tycka vad ni vill men tror de ändå känns bättre för båse barnen och mig att dom vet vad dom ska göra om de börjar brinna och även jag,,även om dom kanske får panik osv så kanske dom lyssnar när jag tex ropar att GÅ TILL BALKONGEN..så kanske de säger pling och dom minns att dom ska göra de och gör de förhoppningsvis..jaja nu måste jag ta kidzen tjao 


Kommentarer
Postat av: Annki Berg

Tycker det är jätte viktigt att lära barn hur de ska göra om det börjar brinna!

Vi har oxå gått igenom med barnen hur det ska gå till väga och vart de ska gå om det brinner.



våra barn är nu 4, 10 och 12 år

2012-01-17 @ 08:33:04
URL: http://lillyochgrabbarna.blogspot.com
Postat av: Emma - Mamma till Viggo och Melker.

Det är klart det är bra att förklara osv :) Det är helt rätt tycker jag.

2012-01-17 @ 09:02:24
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Jossan

Jag tycker det är bra av dig att berätta! Jag tror att det skulle vara mer skrämmande för dom att inte veta. Nu blir det ju som en trygghet för dom, nu slipper dom ju undra för sig själv liksom.

Jag var jätterädd för att det skulle börja brinna när jag var liten, men då sa mamma lite sånna saker också och det hjälpte mig i alla fall :)

Man ska nog inte undanhålla barn sånt, då kanske dom gör det till något hemskare än det behöver vara.

2012-01-17 @ 18:43:57
URL: http://mittlivsomjosefine.bloggplatsen.se
Postat av: linda - Mamma till Felicia & Milian

Jätte bra Ewa. de är ju samma på dagis o i skolan. där har dom ju brandövningar. de är ju inte för att skrämma dom utan de är ju en bra sak. barn ska vara medvetna om sådana saker. pratar man inte om de så e de klart att dom blir ett handfallna om de verkligen händer... visst blir dom rädd om de skulle hända även fast dom e informerade om de. men som du säger.. de kanske säger "PLING" o dom kommer ihåg vad mamma o pappa har sagt. go for it :)

2012-01-18 @ 13:56:10
URL: http://mittliviordtankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0